Matematică Interactivă

Cu noi, Matematica se învață Altfel!

În educația actuală, observăm o tendință îngrijorătoare: mulți copii excelează la exercițiile standard, dar întâmpină dificultăți când se confruntă cu probleme care ies din tiparele obișnuite. Este evident că acei copii care folosesc memorarea ca unică strategie de învățare, nu au rezultate bune în ceea ce privește rezolvarea problemelor matematice complexe.

Problemele “ieșite din șabloane”, sunt acele probleme care:                

  • Nu urmează un algoritm fix de rezolvare                                      
  • Necesită aplicarea cunoștințelor în contexte noi de rezolvare
  • Necesită crearea de conexiuni între concepte diferite                       
  • Solicită justificarea și argumentarea soluțiilor

Acest tip de probleme evaluează nu doar partea de cunoștințe teoretice, ci și capacitatea elevilor de aplica aceste teorii în situații practice. Parcurgerea lor ne arată că:                                                                                 

  • Este o mare diferență între memorare și înțelegere. Elevii care memorează formule sau pași de rezolvare, fără să înțeleagă profund, întâmpină dificultăți la problemele complexe. Nu puține sunt situațiile în care auzim: copilul meu excelează la matematică, face calcule cu sute și înmulțiri la clasa I, în schimb, nu poate înțelege exact textul unei probleme simple
  • Înțelegerea contextului real. Problemele trebuie prezentate pe cât posibil în contextul real (mai ales la clasele mici)
  • Gândirea critică face diferența : copiii cu rezultate foarte bune la testele PISA (care conțin astfel de probleme) sunt cei care pot analiza, evalua, sintetiza, argumenta cel mai bine informații din zone si contexte diferite

De ce sunt importante aceste competențe ?

În primul rând, dezvoltă intelectul:

  • Stimulează creativitatea și inovația
  • Dezvoltă flexibilitatea minții și gândirea “out of the box
  • Cresc capacitatea de rezolvare a problemelor

În al doilea rând, toate aceste elemente enumerate mai sus, cresc succesul academic, îmbunătățind performanțele în toate domeniile, nu doar la matematică.

În al treilea rând, ajută în dezvoltarea profesională, pentru că acolo este nevoie de creativitate,   imaginație, gandire critică, secolul actual fiind un secol al adaptabilitătii.

Care este rolul profesorilor și cum procedăm noi la Matematica Interactivă pentru a merge în această direcție?

  1. Diversificăm tipurile de probleme

Lucrăm cu exerciții standard și introducem treptat, la fiecare lecție, exerciții non-standard.

Variem contextele de aplicare

  • Dezvoltăm strategiile de gândire

Îi învățăm pe copii să analizeze problemele și să le “descompună” în părți mai mici

Argumentăm și justificăm soluțiile (întrebările de tipul “ De ce ? De ce așa ? Cum am mai putea face ? Vedem o altă cale prin care ajungem la același rezultat ?” fac parte din vocabularul nostru zilnic)

Stimulăm întrebările și căutăm alte soluții sau alte metode de rezolvare, practic ghidăm procesul de gândire și nu oferim soluția “ pe tavă”.

  • Încurajăm experimentarea

Creăm un mediu prietenos, îi spunem copilului de la început că “este bine să greșească », pentru că “suntem aici ca să învățăm”

Valorificăm în acest fel greșeala ca și potențial de învățare și copilul simte asta, nu se simte frustrat sau speriat.

Nu punem accent pe competiția dintre noi, ci pe ideea de a fi mai bun EU azi decât am fost EU data trecută

La Matematica Interactivă am înțeles demult că schimbarea este singura constantă din viața noastră, iar copiii trebuie pregătiți pentru a se adapta rapid și a gândi creativ. Tocmai de aceea, am pus mereu accent pe dezvoltarea gândirii critice, prin abordarea unor probleme provocatoare, pregătind copiii atât pentru examene cât și pentru viață.

Contactează-ne dacă vrei să afli cum îl putem ajuta pe copilul tău să-și dezvolte aceste competențe esențiale !

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *